نگاهی به تاریخچه ی همراه اول

نگاهی به تاریخچه ی همراه اول

دو شنبه 3 شهريور 1393
14:56
مسعود بهرام زاده

تاریخچه همراه اول

 فناوري هاي جديد در دو دهه اخير تأثيرات بسياري بر زندگي داشته اند و تا حد زيادي سبک زندگي ما را تغيير داده اند. تلفن همراه از پديده هايي است که زندگي جوامع بشري را تحت الشعاع قرار داده است . در همين راستا ، نخستين مرحله از راه اندازي فناوری تلفن همراه در سال ۷۳ با ظرفیت سازی برای ۹۲۰۰ شماره در شهر تهران آغاز شد . در ۱۹ مرداد ماه همان سال با واگذاری ۴ سیم کارت به نهاد ریاست جمهوری ، برای اولین بار عرضه رسمی سیم کارت در ایران آغاز شد . بنابراين با توجه به نياز و تقاضاي مردم به اين پديده، فعاليت هايي متناسب با جهت گيري جهاني براي توسعه شبکه تلفن همراه در اهداف عالي مجموعه مخابرات کشور صورت گرفت . در پايان سال ۸۲ ، اين شبکه داراي ۳ ميليون و۴۵۰ هزار مشترک بود که اين تعداد به حدود ۵۷ ميليون شماره در حال حاضر (توسط همراه اول) رسيده است . هم اکنون شبکه همراه اول علاوه بر اين افزايش، بيش از۷۰ هزار کيلومتر جاده و ۱۱۷۳شهر را تحت پوشش دارد.
بر اين اساس در طول برنامه سوم ، ۴ ميليون و ۵۹۰ شماره تلفن همراه واگذار شد که با ۸/۹۳۴ درصد رشد رو به رو بوده است و ضريب نفوذ تلفن همراه از ۷۸/۰ درصد در ابتداي برنامه سوم به ۵۰/۷ درصد در انتهاي برنامه افزايش پيدا کرد و سه استان اول از نظر ضريب نفوذ در پايان برنامه سوم تهران ، اصفهان و يزد و نيز از نظر عملکرد واگذاري تلفن همراه تهران ، اصفهان و فارس اول بودند.
هيئت وزيران درجلسه مورخ ۸۳/۵/۱۴ بنا به پيشنهاد شماره ۱۰۰/۱۳۸۹۷ مورخ ۸۳/۵/۱۴ وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و به استناد مواد ۲ و ۴ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران – مصوب ۱۳۷۹ و مصوبه شماره ۷۶۰۱۶/۱۹۰۱ مورخ ۸۲/۴/۲۴ شوراي عالي اداري در اجراي بند ب ماده ۱ قانون مذكور - با تجديد سازمان و تغيير نام و اصلاح اساسنامه مركز سنجش از دور ايران به شركت ارتباطات سيار ، اساسنامه شركت را با سرمايه ۲۰۰۰ ميليارد ريال تصويب نمود و کليه وظايف امور ارتباطات سيار شرکت مخابرات ايران به شرکت ارتباطات سيار واگذار شد . با جدي شدن خصوصي سازي صنعت مخابرات كشور و اهميت حضور در بازار رقابت تجاري ، اين شركت از سال ۱۳۸۶ ، داراي «نام» ، «نشان» ، «رنگ» و «شعار» تجاري وي‍ژه خود شد . همچنین در سال ۸۹ پس از خصوصی شدن شرکت مخابرات ایران ، این شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد.
سرويس‌هاي ويژه ای که هم اکنون مشتركين همراه اول از آن بهره مند هستند شامل انتقال و انتظار مكالمه ‌، نمايشگر شماره‌ ، مکالمه گروهی ،سرويسFDN ، محدودیت مکالمه ، اتصال به نمابر و ديتا ، پیام کوتاه ، پیام صوتی ، اینترنت همراه ، پیام چند رسانه ای و سرويس رومينگ بين‌الملل ‌می باشد.
 
سير تحول تلفن همراه درجهان
 
امروزه در جهان ارتباطات ، تلفن به عنوان يك وسيله ارتباط شخصي بيشترين موارد استفاده را داراست.
فكر متحرك يا سيار كردن تلفن و بكارگيري آن در مكان هاي مختلف به منظور بهره گيري بيشتر از اين وسيله ، از دهه ۱۹۶۰ ميلادي در كشور هاي اسكانديناوي (سوئد ، نروژ ، دانمارك و فنلاند) پا گرفت و در اواخر آن دهه ، اولين تلفن نقطه به نقطه به كار گرفته شد كه نقطه عطفي در روند مخابراتي به شمار آمد و اين ايده دیرینه انسان به تحقق پيوست.
اين فناوري در سال ۱۹۷۵ ميلادي از سوي كشورهاي اسكانديناوي با سيستم آنالوگ به بازار عرضه شد.
اولين شبكه تلفن متحركNMT) Nordic Mobile Telephone )  نيز از سوي همين كشورها راه اندازي گرديد . در اوايل سال ۱۹۸۰ ميلادي ، استفاده از تلفن هاي ديجيتالي در اتومبيل مورد توجه قرار گرفت.
در سال ۱۹۷۷ ميلادي ، كانادا اولين شبكه اطلاعات عمومي را طراحي و راه اندازي كرد . شبكه هاي عمومي اطلاع رساني جهاني با استفاده از كامپيوتر ، ماهواره و گيرنده ها و فرستنده هاي ماكروويو به وجود آمده است.
در سال ۱۹۸۳ ميلادي ، آمريكا سيستم(NMT) Nordic Mobile Telephone  را وارد بازار كرد.
ژاپن نيز سومين كشور در جهان بود كه سيستم سيار خود را با ويژگي هاي دو نوع اسكانديناوي و آمريكايي به نامHCMSعرضه كرد و سپس سيستمNTTبا قابليت اتصال به شبكه را ايجاد نمود . انگلستان در سال ۱۹۸۵ ميلادي با عرضه سيستم TACS بود که به گروه دارندگان تلفن سيار پيوست و سپس ايرلند نيز اين سيستم را پذيرفت . پس از اين تاريخ ، سيستمNMT با فركانس ۴۵۰ مگاهرتز در كشورهاي دانمارك ، نروژ ، سوئد و فنلاند مورد استفاده قرارگرفت و این کشورها نيز به شبكه استفاده كنندگان از اين سيستم پيوستند.
هلند ، لوكزامبورگ و بلژيك با تغيير جزئي ، آن را پذيرفتند و در سال ۱۹۸۹ قبرس نيز به اين شبكه پيوست . در اين زمان بود كه كانادا سيستم  AMPSآمريكا را پذيرفت.
درسال ۱۹۸۵ ميلادي ، انستيتو ETSI - EUROPEAN TELECOMMUNICATION STANDARD INSTITUTE متشكل از ۱۷ كشور اروپايي درصدد طراحي و ابداع يك استاندارد مشترك براي تأسيس شبكه سلولي برآمد تا اين استاندارد به صورت هماهنگ ، طرح تلفن سيار ديجيتال را اجرا كند ، اين استاندارد  GSMنام گرفت . در حال حاضر ، استاندارد GSM شامل سه سيستم است كه عملكردهاي اساسي كاملا يكساني دارند ولي باند فركانس آنها متفاوت است.
در سال ۱۹۸۶ ميلادي ، شبكه جهاني اطلاع رساني اينترنت ، فراگيرترين شبكه اطلاع رساني بين الملل ، راه اندازي شد و در سال ۱۹۸۷ ميلادي ، طرح باند باريك انتخاب شد و در همان تاريخ ۱۳ كشور اروپايي يادداشت تفاهمي تحت عنوان(MOU MEMORANDUM  OF UNDER STANIG) امضا كردند ، مبني بر اينكه هر عضو متعهد شد تمام مشخصات GSM را رعايت كند . همچنين با موافقت اين ۱۳ كشور ، بازار بزرگي نيز براي فعاليت هاي تجاري در اين زمينه باز شد . با گسترش شبكه هاي اطلاع رساني عمومي در كنار شبكه هاي تلفني ، نياز به يكپارچه سازي آنها در دهه ۱۹۸۰ ميلادي احساس شد و منجر به ايجاد شبكه ISDN  گرديد . شبكه ISDN  در پي تحقيقات و تلاش هاي دانشمندان در زمينه فناوري دستگاه هاي رقمي يا ديجيتال در دهه ۱۹۶۰ بوجود آمد . در سيستم ديجيتال ، ارتباط قطعات ، دستگاهها و تجهيزات ، براساس ديجيت (اعداد) است و كار مكانيكي در آن بسيار كم و فاقد صدا و حركت است.
شبكه  ISDN(شبكه رقمي خدمات مجتمع) در اواسط اين دهه به منظور مطالعه به اتحاديه بين المللي ارتباطات دور ارائه شد . اين شبكه كه تاكنون در چندين كشور راه اندازي شده است ، نوعي شبكه كليدي بسته اي است كه در آن ، خدمات صدا و داده از طريق وسايل كليدزني (سوئيچينگ) ارائه مي شود . اين فناوري در تبادل اطلاعات با حجم بالا و كثرت تقاضا در مورد ارتباط تلفني ، كامپيوترهاي مادر ، پايانه هاي كامپيوتري و خدمات ديگري كه مستلزم سازگاري با شبكه هاي ديگر است ، قابليت انعطاف و كارآيي بيشتر و هزينه كمتري دارد.
* از جمله ديگر فناوري هايي كه در دهه هاي اخير مورد استفاده قرارگرفته است ، ويدئوكنفرانس و شبكه هاي چند منظور (مولتي مديا) است كه در دهه ۱۹۷۰توسط شركتATST در نيويورك عرضه شد . در اين شبكه ها با بهره گيري از فناوري هاي سوئيچTDM  همگام با انتقال صوت بر روي يك زوج سيم، تصوير و داده نيز منتقل مي شود.
نسل اول تلفن هاي همراه در سال ۱۹۷۹ ميلادي براي استفاده تجاري در آمريكا و ژاپن به كار گرفته شد.
اين تلفن ها كه از سيستم مخابرات سلولي استفاده مي كردند ، بعدها تكامل پيدا كردند كه اين تكامل منجر به پيدايش نسل دوم تلفن همراه و سيستم هاي ديجيتالي شد . تكامل اين سيستم نيز كه امكان شنود در آن كمتر بود و افزايش تعداد مشتركان را به همراه داشت ، باعث پديد آمدن نسل سوم تلفن همراه شد ، بطوريكه ارتباطات سيار بين المللي ۲۰۰۰  ديدگاه ITU  در مورد ارتباطات سيار در قرن بيست و يكم است.
IMT-۲۰۰۰ يك ارتباط موبايل پيشرفته براي تهيه سرويس هاي مخابراتي در مقياس جهاني بدون در نظر گرفتن مكان شبكه و ترمينال استفاده شده است . با يكپارچگي سيستم هاي موبايل زميني و ماهواره اي ، انواع مختلفي از دسترسي بي سيم به صورت جهاني ، شامل سرويسهاي موجود در شبكه مخابراتي ثابت و سرويس هايي كه براي استفاده كنندگان موبايل تعيين گرديده است ، عملي خواهد گرديد.
IMT-۲۰۰۰ استفاده از انواع ترمينال هاي موبايل را كه با شبكه هاي زميني يا ماهواره اي در ارتباط مي باشند و همچنين ترمينال هايي را كه براي كاربري ثابت و يا سيار طراحي گرديده است ، امكان پذير مي نمايد.
 
سير تحول تلفن همراه در ايران و وضعيت موجود
 
هيئت وزيران درجلسه مورخ ۱۴/۵/۸۳ بنا به پيشنهاد شماره ۱۳۸۹۷/۱۰۰ مورخ ۱۴/۵/۸۳ وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و به استناد مواد (۲) و (۴) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران – مصوب ۱۳۷۹ و مصوبه شماره ۷۶۰۱۶/۱۹۰۱ مورخ ۲۴/۴/۸۲ شوراي عالي اداري در اجراي بند ب ماده ۱ قانون مذكور ، با تجديد سازمان و تغيير نام و اصلاح اساسنامه مركز سنجش از دور ايران به شركت ارتباطات سيار ایران موافقت كرد.
بهره برداري از اولين فاز شبكه تلفن همراه كشور ، در مرداد ماه سال ۱۳۷۳ در شهر تهران با استفاده از ۱۷۶ فرستنده و گيرنده در ۲۴ ايستگاه راديويي و با ظرفيت ۹۲۰۰ شماره آغاز شد . به دنبال استقبال غيرمنتظره و بی نظیر مشتركين از اين پديده ، شركت مخابرات ايران درصدد گسترش پوشش آن از تهران به كل كشور بر آمد ، به طوري كه در سال ۱۳۷۴ تعداد تلفن هاي دايري به ۱۵۹۰۷ شماره افزايش يافت و افزون بر تهران ، شهرهاي مشهد ، اهواز ، تبريز ، اصفهان و شيراز نيز زير پوشش شبكه تلفن همراه قرار گرفت.
گسترش شبكه ارتباطات سيار در سالهاي بعد نيز ادامه يافت ، به طوري كه در سال ۱۳۷۵ علاوه بر شهرهاي ياد شده ، ۲۸ شهر ديگر به اين شبكه پيوست . ضمن آنكه تعداد تلفن هاي داير شده در اين سال به ۵۹۹۶۷ شماره بالغ گشت و در پايان سال ۱۳۸۲ به ۳۴۴۹۸۷۸ شماره رسيد.
در همين خصوص و در راستاي سياست برخورداري كليه اقشار كشور ، اعم از ساكنين شهرهاي كوچك و بزرگ از امكانات ارتباطي ، تعداد شهرهاي تحت پوشش تلفن همراه از ۱۳۴ شهر در آغاز سال ۷۶ ، به ۶۶۷ شهر در پايان سال ۸۲ و ۱۱۶۷ شهر در اواسط سال ۹۱ رسيده است.
هم اکنون شرکت ارتباطات سیار ایران حدود ۵۶ میلیون مشترک دارد و ۱۱۷۳شهر و بیش از ۷۰هزار کیلومتر از جاده های کشور را تحت پوشش قرار داده است . ضریب نفوذ این اپراتور حدود ۷۴ درصد و ارتباط رومینگ بین الملل آن با ۲۷۱ اپراتور در ۱۱۲ کشور جهان برقرار است.
 
 
منبع=وبسایت همراه اول

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط:
به وبلاگ ایرانیان دانلود خوش آمدید.برای یافتن مطلب مورد نظر به موضوعات وب مراجعه نمایید
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به ایرانیان دانلود است. || طراح قالب avazak.ir